

امید گچساران: موضوع افزایش کارمزد خدمات شبکه بانکی چندی است که توسط مدیران بانکی مطرح و پیشنهاداتی نیز ارایه شده که وزیر امور اقتصادی و دارایی میگوید: در این باره، هنوز تصمیمگیری نشده است. «فرهاد دژپسند» این مطلب را در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تعیین تکلیف افزایش کارمزد خدمات […]
امید گچساران:
موضوع افزایش کارمزد خدمات شبکه بانکی چندی است که توسط مدیران بانکی مطرح و پیشنهاداتی نیز ارایه شده که وزیر امور اقتصادی و دارایی میگوید: در این باره، هنوز تصمیمگیری نشده است.
«فرهاد دژپسند» این مطلب را در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تعیین تکلیف افزایش کارمزد خدمات بانکی در سال آتی اعلام کرد و از ادامه بررسیها در این باره خبر داد.
با توجه به انتقادات مدیران بانکی نسبت به ثابت و پایین ماندن نرخ کارمزد خدمات بانکی، بررسی این موضوع در دستور کار نهادهای ذیربط مانند بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته است.
بر اساس پیشنهادات ارایه شده، افزایش کارمزد شامل خدمات فیزیکی و حضوری ارایه شده در شعب بانکها و همچنین خدمات الکترونیکی میشود.
پیگیریها نشان میدهد که کمیتههای تخصصی اقدام به بررسی و شناسایی قیمت تمام شده خدمات بانکی کرده و نظرات خود را ارایه کردهاند.
برخی مدیران بانکی از پایین بودن نرخ خدمات بانکی گلایه مند بوده و معتقد هستند که کارمزد اخذ شده از مشتریان از قیمت تمام شده این خدمات کمتر است و در واقع بانکها در این بخش، یارانه به مشتریان میدهند.
حجم تراکنشهای بانکی
بر اساس آماری که چندی پیش توسط رییس کل بانک مرکزی اعلام شد، در سال ۹۷، مجموع تراکنشهای بین بانکی به ۲۱۰ میلیون میلیارد ریال رسید که ۱۰ برابر بیشتر از حجم نقدینگی در همان سال بوده است.
میزان خدمات پایا نیز در سال گذشته، ۱.۴ میلیارد تراکنش به ارزش ۳۳ میلیون میلیارد و تراکنشهای سامانه های شتاب و شاپرک حدود ۸۰ میلیارد تراکنش به ارزش بیش از ۶۵ میلیون میلیارد ریال بوده است.
همچنین پارسال ۱۹ میلیارد تراکنش به مبلغ ۷۵ میلیون میلیارد ریال در ساتنا به ثبت رسید.
در بخش چک نیز ۱۱۰ میلیون چک در چکاوک به ارزش ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد ریال مبادله شد. همچنین ۵۳ میلیون تراکنش نیز در سامانه صیاد به ارزش ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد ریال در سال گذشته به ثبت رسید.
لزوم ارایه بسته خدمات بانکی
درباره افزایش کارمزد خدمات بانکی و اخذ قیمت تمامشده از مشتریان بانکی، همواره دو دیدگاه مطرح بوده است.
بر اساس دیدگاه اول، باید نرخ تمام شده خدمات بانکی حضوری و الکترونیکی از مشتریان اخذ شود و اعطای یارانه توسط بانکها در این بخش، معنا ندارد.
اما طبق دیدگاه دوم، بانکها باید بسته خدمات (پکیج) را به مشتریان ارایه کنند که بر اساس آن، امکان دارد که در برخی خدمات، کارمزد اخذ شده معادل قیمت تمامشده باشد اما در برخی دیگر از موارد، خدمات به صورت ارزان یا حتی رایگان ارایه میشود تا از این طریق، مشتری بیشتری برای بانکها جذب شود.
از جمله این خدمات رایگان می توان به ارسال پیامک رمزهای دوم یکبار مصرف اشاره کرد که قرار شده است، ارایه این خدمات به صورت رایگان توسط بانکها انجام شود که البته برخی بانکها نسبت به این موضوع، معترض بوده و دنبال اخذ هزینه ارسال این پیامکها از مشتریان به بهانههای مختلف هستند.
انتهای پیام/ایرنا
- تـــازه ترین خبرها
- پـــربازدیدترین ها
- استاندار کهگیلویه و بویراحمد: مدیران تا حصول نتیجه پیگیر درخواستهای مردم باشند
- جانشین کاظم صدیقی: به نام وفاق، بی حجاب، رقص و مشروب را برای بیدین ها آزاد گذاشته اند / آیا این بود هدف صدها هزار شهید؟
- غضنفرآبادی، نماینده مجلس: صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان احتمالاً در مجلس تصویب میشود
- استاندار کهگیلویه و بویراحمد: اقدامات جدی برای جلوگیری از برگشت اعتبارات ملی
- اجاره انبار برای جهیزیه چگونه است؟
- اعلام ساعات کاری جدید ادارات، مدارس و بانکها از اول مهرماه ۱۴۰۴
- آمریکا چهار گروه عراقی را تروریستی اعلام کرد
- استاندار کهگیلویه و بویراحمد: مشکلات ۱۳۶ واحد تولیدی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی شد
- نتانیاهو در روز چهارم جنگ علیه ایران به ارتش اسرائیل گفت «نمایش آتشبازی برای ترامپ مهم است؛ آتشبازی راه بیندازید تا ترامپ به فردو حمله کند» / نتانیاهو در روز دوم به ترامپ پیشنهاد داد نام جنگ را «جنگ ترامپ» بگذارد
- در دیدار استاندار با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛اجرای پروژههای بزرگ سرمایهگذاری و اشتغالزایی در چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد